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Goenet Security Group in GWDG Horizon

Create and Manage Security Groups

You can create new security groups to provide certain servers with specific access. After login with the user credential, follow the steps:

    1. From the left menu bar, select Project→Network→Security Groups and then click “Create Security Group”.
    2. Determine a unique meaningful name (Ex. Goenet) and an optional description then click “Create Security Group”.

Once the security group has been created successfully, it will be shown in the list with an option to manage its security rules.

Manage Security Rules

You can add/remove security rules to/from a security group, in order to change the provided access. Click “Manage Rules” from the very right of the security group row. A form containing all defined rules will be shown. By default, all ports are opened for outbound connections and no inbound connections are allowed. As a result, you can see that it contains 2 Egress rules whit no limitation on IPs and ports.

    1. To add a new rule, click “Add Rule” on top-right of the form.
    2. To define Goenet rule, first select TCP protocol from “Rule” drop-down list.
    3. Leave the “Direction” field with the value Ingress (inbound connections).
    4. For TCP protocol select All ports from “Open Ports” drop-down list.
    5. Leave the “Remote” field with the value CIDR, and in “CIDR” field specify the GWDG/University’s IP range: 134.76.0.0/16. The default value “0.0.0.0/0” means from any IP (no protection) .
    6. Then click “Add” on bottom-right of the form.
Goenet Rule

Assign Security Group to Server

From the left menu bar, select Project → Compute → Instances and then click the small arrow on the very right of each instance row called “Actions”. After that select “Edit Security Groups” then click the “+” (add sign) of “Goenet” from Security Groups list. Then click “Save” on bottom-right of the form to apply the rules on the server.

Source:  Create and Manage Security Groups

Göttingen Research Online (GRO)

GRO.data ist ein universelles Forschungsdatenrepositorium für den Göttingen Campus. Forschende mit Zugehörigkeit zu einer Institution des Göttingen Campus können es kostenfrei nutzen. GRO.data dient verschiedenen Zwecken, wie z.B.:

  • Datensätze auf einfache Art dauerhaft sichern
  • Änderungen an Datensätzen über mehrere Versionen hinweg verfolgen
  • Daten mit KollegInnen teilen
  • Daten öffentlich verfügbar machen (publizieren)
  • Persistente Identifikatoren für publizierte Daten erhalten

Wer kann den Dienst nutzen?

Jede/r Forschende am Göttingen Campus kann ihr/sein institutionelles Konto nutzen um sich einzuloggen, einen persönlichen Bereich („Dataverse“) anzulegen und dann hierin Dateien als „Datasets“ hochzuladen. Sie können dann anderen Forschenden oder Gruppen Zugriff auf diese Dateien ermöglichen oder die Daten publizieren und einen DOI erhalten, um diesen bspw. für die Zitation zu nutzen. Wenn Sie eine ORCID iD haben, können Ihre Daten auch automatisch zu Ihrem ORCID record hinzugefügt werden.

Technische Details

GRO.data basiert auf dem Open-Source-Programm Dataverse. Es wurde und wird kontinuierlich von der Göttinger eResearch Alliance angepasst, um sich gut in die lokale Infrastruktur zu integrieren und den Zugriff über Single Sign-On, d.h. mit Ihrem GWDG-Konto, zu ermöglichen. Die GWDG hostet diesen Dienst und kümmert sich um Datensicherheit und -schutz, einschließlich Backups und Zugriffskontrolle, sowie um die Verfügbarkeit und Zuverlässigkeit.